Ringkøbing torv, denne lørdag den 17. maj, skinnede solen det bedste den havde lært, ned på et menneskefyldt torv i centrum af Ringkøbing – som alle var mødt op til »Fisk på torvet« arrangeret af Ringkøbing-Skjern Erhvervsråd og Konsumfisk, som en del af Madmødet 2025, der finder sted i denne uge for at fejrer vestjyske fødevarer og madoplevelser.

Lige her på torvet ramte solens stråler, også et par meget overraskede ganer, tilhørende to drenge fra Aarhus Nord, der her fik øjnene op for havets righoldige spisekammer, sammen med deres farmor.
Det startede ellers som en helt almindelig forårs-ferie for de to Aarhus-drenge, Holger og Peter, der egentlig havde sat næsen op efter burger og sodavand samt en is. De var begge på besøg hos deres farmor i Ringkøbing, der havde lagt en snedig plan, som en slags »kulturel opdragelses-rejse«, hvor drengene skulle prøve noget – der lugtede lidt af fisk.
Klokken 11.00 trådte de ind på det gamle brolagte torv i Ringkøbing. Solen bagte ned mellem lindetræerne, snakken gik lystigt mellem boderne og musikken fra det lille liveband på Estraden understøttede fint den forventningsfulde stemning.
»Der lugter lidt… saltet,« mumlede Peter til sin farmor , mens han skeptisk betragtede en tøjsnor fyldt med tørrede dabs, der blafrede svagt, som maritime flag i vinden.
Her stod Jens og Thomas fra Hvide Sande klar med kniven, til med stor præcision at udlevere smagsprøver af den ældgamle traditionelle spise af den tørrede fladfisk – Dabs.

Lige ved siden af de blafrende dabs, ramte en liflig duft deres næsebor, en lidt krydret duft med noget ekstra og ubestemmeligt, der satte gang i nysgerrigheden. Det var fiskeskipper Verner Møller, der i dagens anledning var i gang med forberedelserne til sin efterhånden legendariske havtaskegryde, som boblede i en enorm gryde ved siden af de opstablede fiskekasser. Med et stort smil blev de to, nu sultne drenge, tilbudt en smagsprøve af Verners havtaske-gryde, der udover havtaske havde alle mulige grøntsager blandet i, godt krydret med friske krydderurter, salt og peber. En ret som deres farmor kaldte »en smag af eventyr«. Det lille papbæger med den guddommelige spise gjorde lykke, for både Holger og Peter spiste, som om de ikke havde set mad siden Aarhus Ø..
Senere smagte de også en lille burger med Hvide Sande Rejer – som indeholdt den meget delikate gråbrune reje, med den intense sødlige havsmag, med en specielt tilpasset dressing og løg, der også fik de to drenge til at sige, at dette kunne slå enhver street food-burger i Aarhus.

For deres farmor var missionen lykkedes, da Holger stille hviskede til hende, »Jeg tror godt jeg kan lide fisk nu.« Det var ifølge farmoren »ik` så ringe endda.. noget man vist nok har hørt for meget længe siden, men som denne sommerdag på torvet, havde fået ny mening.
En stor fiskeoplevelse for to drenge fra Aarhus? Og ja måske endda starten på en ny generation af fiskespisere – med hang til salt, sol og skippergryder.

»Fisk på torvet«
Det blev en stor succes med den maritime madoplevelse »Fisk på torvet« i Ringkøbing. Ikke kun for Holger og Peter fra Aarhus, men også for de mange turister og herboende, der her gratis kunne få indblik i den vestjyske madkultur gennemført med et stort program der omfattede: Fisk tilberedt over bål af Michelin-kok Jesper Krabbe og skipper Verner Møllers berømte havtaskegryde.
Ligeledes var der god opbakning til fiskeauktionen med friskfanget fisk og de himmelske hesterejeburgere med Hvide Sande-rejer fra lokale fiskere. Dabs, tilberedt af Jens og Thomas efter vestjysk tradition gik rent ind sammen med fiskebilen fra Hvide Sande Røgeri, der i dagens anledning havde taget opstilling på torvet med fersk og røget fisk.
For gourmets-folket, var der specialiteter som håndbrygget øl fra Mørts Håndbryg i Videbæk og surdejsbrød og kager fra Gaardbageren i Højmark
Det hele blev understøttet af livemusik og en rigtig god torvestemning i strålende solskin, denne lørdag i maj anno 2025.










