Der bor en bager i det fredelige Vestjylland, som havde det utaknemmelige mod at være for grundig. Ikke for sløset. Ikke for ligeglad. Nej, han informerede sine kunder så detaljeret, at selv tyske turister med glutenangst kunne føle sig trygge. Og det – ja det skulle han aldrig have gjort.
I sin lille sommerbutik i Klegod havde bagermesteren ophængt fine skilte med information om allergener – både på dansk og tysk. Skiltene var ikke skrevet i gotisk runeskrift og de var heller ikke gemt bag en gærdej. Nej, de hang der synlig og let læselig. Pænt og ordentligt – Alt sammen for at undgå, at nogen skulle føle sig misinformeret.
Men så, en solrig dag midt i turistsæsonen, trådte de ind. Fødevarestyrelsens vagthunde. Ikke med blå blink, men næsten. De snusede, de kiggede… og så kom dommen:
»Skiltet hænger ikke tæt nok på brødet.«
Bageren tænkte nok, at han ville slippe med en løftet pegefinger. Men næh nej. For nu begynder komedien. Ikke alene blev han mødt med en mellemfornøjet smiley (den slags, der smiler, men som tydeligvis har fortrudt det), han fik også at vide, at han havde informeret for grundigt.
Ja, du læste rigtigt – for grundigt – Fødevarestyrelsens kontrollant mente, at man ikke må skrive, at der kan være spor af allergener, medmindre man selv har hældt dem i. Det svarer lidt til, at man får en bøde for at advare om huller i vejen, man ikke selv har gravet.
Og det stopper ikke der. Straffen? Ikke alene smileyen, men også to opfølgende kontrolbesøg til 400 kr. pr. påbegyndt 15. minut. Det første besøg tog 1 time og 40 minutter – så der er udsigt til en regning til bageren på over 3.000 kr. ekskl. moms. Ikke for beskidt køkken, ikke for dårlig hygiejne – men for en overimplementering af reglerne.
Det er lidt som at blive smidt ud af biblioteket, fordi man sige shhh’er for højt.
»Måske man skulle være kontrollant i stedet for bagermester,« sukker bagermesteren tørt. »Det giver bedre timeløn og færre nattevagter.«
Men én ting er sikkert: I et land hvor papirnusseri og regelrytteri nogle gange overhaler sund fornuft, er der stadig helte tilbage – som bagermesteren i Hvide Sande, der forsøgte at gøre det rigtige.
Heldigvis kender de fleste bageren for hans faglighed samt smilende og venlige væsen – så de vil alligevel ikke tillægge myndighedernes smiley nogen betydning – Måske får han en ny smiley en dag. En der både smiler… og tænker.







