Under årets sankthansfejring ved Bauneborg overrakte Klittens Borgerforening deres årlige Ildsjæle- og Initiativpris. Prisen og de medfølgende 5.000 kroner gik i år velfortjent til FDF Hvide Sande for deres evne til gennem snart otte årtier at skabe rammer om et rummeligt og naturnært ungdomsliv.
Læs hele formand Hanne Nørrum Jensen’s hyldesttale til de driftige ledere og børn her:
Klittens Borgerforening uddeler hvert år ildsjæle/initiativ pris. Prisen gives til en eller flere personer eller en forening, som vi i bestyrelsen synes gør en forskel i lokalsamfundet. Til en forening der danner rammer om gode rummende fællesskaber og er med til at bevare et godt og varieret foreningsliv.
Prisen går i år til FDF som blev stiftet for 80 år siden, altså stiftet i 1946, en præstation i sig selv at holde liv i en forening så længe. Medlemstallet tæller lige nu ca. 50 børn og unge og 10 frivillige, driftige ledere og en bestyrelse der er mellem 17 og 60 år, til at lede dette skønne fællesskab.
FDF er jo en folkekirkelig børne og ungdomsorganisation, som rummer alle børn og unge uanset ståsted og formåen. Her er der et fællesskab der især fokuserer på udendørs fritidsaktiviteter. I er bl.a på sommerlejr, laver mad over bål og mange andre udendørsaktiviteter.
Jeppe fortæller at mandag er jeres klubdag, hvor de små børn mødes om eftermiddagen og de større børn om aftenen, hvor i bl.a. laver mad over bål. Nu er i jo så privilegeret, at i har klubhus tæt på fjorden, det giver jo så mulighed for at lave aktiviteter der relaterer til vand, nemlig bl.a. bygger tømmerflåde. Man kan også se hen over sommeren, at i har besøg af andre FDF’er – kunne forstille mig at der er mange der synes det er fantastisk og vældig interessant at besøge jer her tæt på vand. Vesterhavet til den ene side og fjorden til den anden side.
Sankt Hans, som dagen i dag er jo også lig med FDF. År efter år har i arrangeret Sankt Hans her ved Bauneborg – tror det er en tradition som de fleste gennem mange år har deltaget i og hygget sig med uanset vejr og vind. Vejret er jo altid en udfordring herude på Holmsland klit. Det er dejligt at borgere i Hvide Sande på kryds og tværs mødes her på denne skønne plet og fejrer midsommer.
Med hensyn til at være på sommerlejr rundt i det danske land og møde andre ledere, børn og unge er jo givende i sig selv og er et helt specielt fællesskab, hvor der dannes livslange venskaber.
Vi går jo en tid i møde, hvor årgangene er små. Det er jo de samme børn og unge alle foreninger kæmper om, det bliver ikke nemmere at drive en forening. Men jeg tror i formå at fastholde a god flok, da aktiviteter i naturen aldrig går af mode, selvom mobiltelefoner og sociale medier fylder mere og mere i vores hverdag. Klittens Borgerforening håber i hvert tilfælde at i kan bibeholde dette fantastiske fællesskab med udendørsaktiviteter – en god kontrast til vores travle hverdag, med masser af frisk luft. Har indtryk af at dårligt vejr ikke findes på jeres dagsorden. Man klæder sig på efter forholdene….
Hvad angår frivillige, er vi meget privilegerede her i Hvide Sande, mange gør en forskel i vores foreningsliv, enten som leder eller et par år eller flere i en bestyrelse. Men over tid kan det jo også blive en udfordring – ikke for at tage sorger på forskud, men det det er godt at tænke lidt ud i fremtiden. Måske skal vi også behandlede frivillige lidt anderledes, ikke for at sige de bliver dårligt behandlet nu, men blot for at friste flere og andre grupper til.
Borgerforeningen er på nuværende tidspunkt ved at udarbejde en platform/app, hvor alle aktiviteter i byen skal kunne ses og hvor borgere så kan byde sig til, hvis de har lyst til at hjælpe. F.eks bage kage til fodbold/håndbold, tage en vagt til klitløbet, hjælpe med at sætte telt, o.sv.
Det kommer i til at høre mere om. Det tager tid at lave og det skal helst fungere med det samme – vi er jo heller ikke i akut nød for frivillige, når vi er rundt i kommunen og møder de andre foreninger, er det tit et emne at vi vi er gode til at samarbejde på kryds og tværs her i Hv.Sande. Derfor er det vigtigt med et godt netværk og arbejder rigtig godt sammen.
Vi har et fantastisk godt fællesskab her i Hvide Sande og det er jeg overbevist om, at vi også har i årene fremover. Tak til alle der bidrager på den ene eller måde. Tak for godt samarbejde.
Hermed vil vi overrække diplom og kr. 5000,- til FDF for godt og solidt foreningsarbejde igennem snart 80 år. Tillykke med prisen og jeg håber – selvom 5.000, – ikke er mange penge i dag, at de kan gøre en forskel og i kan forkæle jer ledere i foreningen på den eller den anden måde.
Hjertelig tillykke, vi håber der er noget der hedder FDF i Hvide Sande mange år endnu.








